dinsdag 13 maart 2012

Make-up

Tumblr_llk2q5x00l1qhr0a3o1_500_large
Make-up

In deze post wou ik een soort column schrijven. Schrijven over iets wat me bezig hield. En aangezien dit toch een beautyblog is, besloot ik over iets te schrijven waar veel over te vertellen valt: Make-up!

Iedereen kent het wel. Make-up. Voor sommigen is het iets wat je alleen gebruikt op feestjes, anderen kunnen niet zonder.

Tumblr_lrw0i8md3e1r0nxjjo1_500_large
Ik ben zelf een grote fan van make-up. Ik houd van de kleurtjes en luxe verpakkingen. Ik fascineer me over de prachtige kleuren, en vind het heerlijk om ermee te experimenteren.
Of ik verslaafd ben aan make-up? Nee. Ik ken mensen die niet zonder make-up willen. Mensen die in de stress raken als ze het gevoel hebben dat ze niet genoeg mascara ophebben, of mensen die ieder moment van de dag aangrijpen om hun lippenstift bij te werken.
Ik denk dat je er wel in door kan slaan. Ik hoor verhalen van meiden die, als ze op kamp/werkweek/etc zijn, gewoon elke nacht voor een week lang met al hun make-up op slapen omdat ze niet willen dat iemand ze zonder make-up ziet.

Voor mijzelf ligt de grens of ik zonder kan. Als ik nu elke dag foundation op zou doen, weet ik van mezelf dat ik dan op een dag niet meer zonder zou kunnen. Of dat het verschil te groot zou zijn. Daarom heb ik voor mezelf een limiet gesteld. Ik mag oogpotlood, mascara, oogschaduw, concealer en lippenstift gebruiken. Oh, en wenkbrauwgel, maar dat beschouw ik niet als make-up.
Maargoed, dat zijn dus de producten die ik dagelijks gebruik
In het begin dat ik begon met make-up dragen, dat was in de brugklas, merkte ik dat ik best een dagje zonder kon. Ik vond het niet erg om een dagje zonder make-up op school rond te lopen. Tenslotte droeg lang niet iedereen make-up en dus viel het niet echt op. Nu is dat wel anders. Het is eigenlijk best raar, want als je geen make-up draagt zie je er meteen heel anders uit dan andere meiden. Je wimpers zijn niet zo zwart en lang als anderen, en je ogen spreken minder doordat je geen eyeliner draagt.
Tumblr_llt830g9dm1qdpsx9o1_500_large
Ik ben zwaar tegen de uitspraak 'zonder make-up ben je mooier'. Het is misschien wel een zinnetje die ons moed inspreekt, zeker als het wordt gekoppeld aan jongens ('Jongens vinden meisjes met weinig/geen make-up mooier'). Maar geef toe: Het is gewoon niet waar. Je bent nou eenmaal mooier met make-up, want daar is het ook voor uitgevonden.
Tuurlijk, je moet wel weten hoe je het moet aanbrengen. Maar ik vind de ogen van een meisje met mascara en wat oogschaduw gewoon mooier dan een meisje zonder. Je ogen gaan meer spreken, ze stralen meer.
Dus eigenlijk is het best logisch dat je onzeker bent zonder make-up!

Dat is wel anders met meiden die nooit make-up dragen. Ik ken een meisje die nu internationaal als model werkt, maar die nooit make-up draagt. Toen ze op haar zestiende haar eerste test-shoot deed, werd ze helemaal opgedoft door een professionele styliste. En jeetje, wat een verschil! Ze was zó mooi, dus zo zie je maar hoe make-up een verschil kan maken.
Maar meiden die nooit make-up op hebben zijn niet lelijk, vind ik. Ik ken ze gewoon zo, dus zijn ze voor mij even mooi als de meiden die wél make-up dragen.
Haha, het is een beetje lastig om uit te leggen. Maar zo is het duidelijker:
Girls With And Without Makeup

En als ze dan wél een keertje make-up dragen zien ze er meteen uit als een supermodel, haha!

Tumblr_lmtyeeyzja1qhga21o1_500_large
Make-up lijkt heel leuk en onschuldig, maar het kan je echt onzeker maken. Iedereen wilt de mooiste zijn, en make-up kan je daarmee helpen. Maar als je merkt dat je niet eens naar de supermarkt durft zonder eerst een laag mascara en lipstick te hebben aangebracht raad ik je aan te minderen. Dat betekend niet; Meteen een hele week zonder make-up naar school. Als je wilt minderen met je make-up kun je dat het beste geleidelijk doen. Begin bijvoorbeeld met een minder dikke lijn eyeliner, of een andere kleur (bruin i.p.v. zwart bijvoorbeeld). Of probeer eens een wat lichtere kleur oogschaduw uit, in plaats van die donkere kleur. Of stop met eyeliner onder en boven je oog, en breng het voortaan alleen boven je oog aan. Als je daaraan gewend bent (en wees niet bang, dit kan een paar maanden duren!) begin je met de volgende stap.
Heb je veel puistjes en gebruik je elke dag een hele dikke laag foundation? Verdiep je dan eens in gezichtsreinigings en/of verzorgingsproducten. Als je daar eenmaal een goed middel hebt gevonden hoef je je ook niet meer te bedekken achter een dikke poederlaag.

Het positieve van dit alles?
1. Je staat minder lang voor de spiegel 's morgens = meer tijd voor andere dingen
2. Je voelt je nog zelfverzekerder als je dan (op bijvoorbeeld een feestje) wat meer op hebt!
3. Als je weinig make-up draagt valt het ook niet extreem op als je eens één van de producten die je gebruikt weglaat. Handig voor als je een keertje erg laat bent of gewoon geen zin hebt om je op te maken!
4. Als je minder producten gebruikt gaan die minder snel op + je hoeft niet én foundation, én poeder, én blush, én oogpotlood, én wenkbrauwpotlood, én concealer, én een primer, etc etc te kopen. = meer geld voor andere dingen!
En zo zijn er nog super veel andere positieve punten!

Tumblr_lpxe0wlbc31qf7ikto1_500_large
Dus; verschuil je niet achter je make-up gezicht, maar ga ook eens zonder de deur uit!
Ik daag iedereen uit één dag zonder make-up naar buiten te gaan. Naar school, naar de supermarkt, het maakt niet uit. Maar toen ik dit voor één keer deed voelde ik me achteraf super zelfverzekerd! :)

424459_234454633304930_100002211846943_498675_842234679_n_large

1 opmerking:

  1. Leuk geschreven Simone!
    Ik best het zeker eens met dat jongens zeggen dat je mooier bent zonder make-up.
    DAT IS GEWOON NIET ZO.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie achter!

GEEN SITE NAAM WANT DAT IS SPAM!
Anderen niet uitschelden
Let een beetje op je taalgebruik

We willen het liefste dat de reacties op deze blog een beetje netjes blijven.